Velkommen til Podcastsiden!

Hej læser!

Velkommen til min nye blog, der kommer til at handle om podcasts fra hele verden.

Jeg har de senere år lyttet til rigtigt mange podcasts - og til mange forskellige typer af podcasts. Om mystiske begivenheder, om forbrydelser, om svindlere, om historiske forhold, om folk der laver et startup, om fodbold, og rigtigt meget mere. Der er en podcast for alle typer af interesser. Det tør jeg næsten godt garantere. Der er også meget, jeg overhovedet ikke gider lytter til.

Jeg er, kort sagt, besat af at lytte podcasts! Så derfor har jeg valgt at starte denne blog om podcasts. For podcasts er både min partner, Marie, og min egen store passion.  Så nedenstående billede er nok meget dækkende for os to.


Photo by Ian Schneider on Unsplash

Mit podcastprojekt har fået det ufatteligt sexede navn Podcastsiden. Det er muligvis ikke et sexet navn, men det dækker meget godt, hvad jeg kommer til at skrive om.

Denne nye blog er udelukkende et hyggeprojekt for mig. Mit formål er at nedskrive mine tanker om de mange forskellige typer af podcasts, som jeg lytter til og at skrive lidt om, hvad jeg som ivrig podcastlytter synes om de enkelte podcasts.

Jeg oplever fra tid til anden, at det kan være svært at overbevise min egen omgangkreds om, at det kan betale sig at lytte til alle de spændende historier, som den store og enorme jungle af podcasts gemmer på. Så måske jeg kan være inspirationskilde til, at netop du kommer i gang med podcasts? Kunne det ikke være fedt? Jo, det kan det da! Kom nu!

Lad os dog lige starte med at slå én ting fast: Hvorfor skal man overhovedet læse, hvad jeg skriver?

- Det er også et godt spørgsmål. Jeg er ikke journalist, jeg har aldrig selv produceret eller deltaget i podcasts, men jeg lytter som sagt til rigtigt mange podcasts af forskellig slags, som muligvis har jeg hørt noget af det gode, som jeg bare MÅ anbefale til dig eller noget af det skidt, som du muligvis også får lyst til at styre uden om efter at have læst min side. Måske kender du mig også bare på et eller andet plan og tænker, at det kunne være sjovt at læse, hvorfor jeg egentlig går så meget op i netop podcasts.

Jeg har ikke store ambitioner for denne blog. Muligvis kommer der kun nogle enkelte opslag. Måske kommer der mange. Det handler om at komme i gang og fodre bloggen med indlæg, så det vil jeg straks gå videre til.

Velkommen til. Jeg er som sagt glad for, at du har kigget forbi.

Venlig hilsen Mads
Nu som blogskribent :-)

Først: Hvad er en podcast?

Hvis man søger på Google, får man følgende definition:
"a digital audio file made available on the Internet for downloading to a computer or mobile device, typically available as a series, new instalments of which can be received by subscribers automatically"

Den amerikanske ordbog Merriam Webster giver en lignende beskrivelse:
"a program (as of music or talk) made available in digital format for automatic download over the Internet" (Se https://www.merriam-webster.com/dictionary/podcast)


Photo by William Iven on Unsplash

Podcasts er med andre ord et talemedie, hvor man som lytter kan følge en række episoder, der alle handler om det samme tema eller er lavet af den samme udgiver. Podcasts er digitale og sendes aldrig direkte til dig, da en udsendelse først skal optages og publiceres gennem officielle kanaler, før man kan høre udsendelsen. Du får en podcast fra internettet, ikke fra radioen.

Det giver derfor ikke nogen mening af have en podcast for trafikradio, for det er netop radio. Som skal hjælpe i det øjeblik, hvor der er problemer på de danske veje.

Podcast-formatet er rigtigt smart, fordi du kan abonnere på de enkelte podcasts, og dermed automatisk få besked, når en ny episode er tilgængelig af de podcasts, som du er fan af. Abonnerer du f.eks. på podcasts gennem Apples egen Podcast-app, bliver nye udsendelser automatisk hentet ned, så du dermed kun behøver trykke play på den enkelte podcastudsendelse, før du kan gå i gang med at lytte.

Der er i grundreglen to forskellige typer af podcasts.
  • En senere udgivelse af en radioudsendelse, f.eks. P4s utroligt populære dilemmaprogram Mads og Monopolet (jeg tænker, at du nok kender det. Jeg forstår det godt - det er virkelig godt). Mads og Monopolet udsendes både direkte i radioen om lørdagen på P4, men også er tilgængelig som podcast efter udsendelsen. Lyttere kan altså vælge at være med, når programmet kører i almindelig radio, men kan også lytte med på det tidspunkt, som passer dem. Se mere info om Mads og Monopolets podcast her.
  • Podcasts der er lavet specifikt til at være podcasts og dermed ikke er en optagelse af en radioudsendelse på en eksisterende radiostation. Dette er for eksempel gældende for Morten Resens Startup-podcast, som er optaget med det formål at være en podcast og som han kan have optaget på alle mulige tidspunkter og som han kan udgive, når det giver mening for ham. Mange podcastudgivere vælger dog en fast dag at udgive episoder på. Det samme gør Resen også, hver anden fredag. Se mere info om Morten Resens podcast her.

Photo by Siddharth Bhogra on Unsplash

Den bedste måde at finde podcasts på er via en smartphone. På den måde kan du lytte til podcastens, mens du har andre gøremål, f.eks. hvis du skal slå 30-40 min ihjel i myldretidstrafikken eller skal ud og gå en tur eller gøre rent i hjemmet. Jep, det kan godt være sjovt at vaske op, hvis du lytter til noget spændende imens. True story! Promise!

Du kan også lytte til podcasts via din computer via tjenester som Spotify eller Soundcloud eller f.eks. starte en udsendelse via Tune-In, hvis du kører et system med Sonos-højttalere i dit hjem. Det er den måde, jeg selv lytter til podcast når jeg er derhjemme. Så finder jeg et par podcasts i min Sonos-app og spiller dem via Sonos-anlægget.

Hvad koster de?

Podcasts er i udgangspunktet altid gratis. Hverken danske eller udenlandske podcasts kan kræve  penge af dig for at lytte til deres udsendelser. Det understøtter podcastformatet simpelthen ikke, så ingen grund til at tage kontanter eller kreditkortet frem!


Photo by Vitaly on Unsplash

Selvfølgelig kan man dog tjene penge på at producere podcasts. Nogen tjener styrtende på det. Det er bare via andre midler. Flere af de store amerikanske podcasts som f.eks. Serial, Criminal, S-Town eller Lore overlever via f.eks. merchandise, reklamer og/eller betalte liveevents.

Derfor er det i øvrigt ikke helt rigtigt, at alle podcasts ikke kan tage penge for deres udsendelser. Podcasts som australske Casefile og amerikanske Sword and Scale tilbyder ekstraudsendelser til lyttere, der crowdfunder deres udsendelser via tjenesten Patreon. De tilbyder dog stadig masser af gratis podcasts til deres brugere, så det er kun, hvis man virkelig er fan af udsendelserne, at den slags betaling kan komme på tale.

I forhold til danskproducerede podcasts er det lidt mere low-key. Den danske fodboldpodcast Mediano laver deres udsendelser i samarbejde med relevante samarbejdspartnere, mens Morten Resen laver sin podcast i samarbejde med Danske Bank, hvor han inkorporerer sine arbejdsrelaterede samtaler med Danske Bank Erhverv i sin udsendelse. Dertil kommer podcasts produceret af f.eks. DR og Radio 24/7, som må være licensfinansierede.

Hvor finder man så de der podcasts som du vil have mig til at høre?

Podcasts kan du finde mange steder. Ofte har den enkelte podcast et website, hvor du kan finde den enkelte podcasts episoder, men hvis du gerne vil lytte, mens du er på farten - hvilket er det tidspunkt, hvor jeg primært bruger tid på at lytte til podcasts - så skal du finde din smartphone frem.

I Spotify kan du på din iPhone under Browse > Podcasts finde de podcasts, som har registreret sig på Spotify. En podcast skal selv gøre sig tilgængelig i Spotify, for at du kan finde den inde under app'en. Der er mange danske podcasts, der lige skulle tage og få den del klaret...! Et par taps og så er du i gang.

Ellers kan du bruge andre apps som Apples egen Podcast-app, der lader dig hente Podcasts fra iTunes. Hvis du ikke allerede kender app'en fra din samling af apps på din iPhone, så ser app'ens logo sådan ud:


Podcast-app'en er præinstalleret på alle iPhones, så du har nok set den før eller siden, når du har scrollet igennem dine apps på din telefons skrivebord.

En hurtig sammenligning af Spotify vs Apple Podcast:

Podcast-app'en er lidt mere gumpetung i designet end Spotify, men til gengæld er der et meget større katalog af podcasts i Apples egen app, ganske enkelt fordi iTunes er et af de primære steder, hvor udgivere frigiver deres podcasts.

Jeg er helt ærligt ikke klar over, om Android-telefoner har en lignende app, men Spotify og lignende musiktjenester er helt klart tilgængelige på Android-telefoner, så du kan jo bruge den til at komme i gang.

Jeg har fundet en spændende podcast, men den har jeg da ikke tid til at lytte...

Det er da dit eget problem! Så find tiden til det eller lad være :) Hvis du har lyst til at høre en podcastudsendelse, men mener, at du har for travlt til at kunne lytte til den, så har du nok for mange ting mellem ørerne!

Jeg vil anbefale dig at få nogle afbræk i din hverdag, hvor du går en tur. Gåture kan være rasende kedelige alene, men med en spændende historie i ørerne kan selv en grå novemberdag blive spændende. En gåtur ude i naturen og en podcast er, mærket ad mange omgange på egen krop, virkelig balsam for sjælen!

Se lige sådan en lang gåtur ud i uendeligheden som denne... er den ikke bedre i selskab med en podcast? Jo, den er... (musik kunne du jo nok også godt bruge selvfølgelig...)


Photo by Tegan Mierle on Unsplash

Hvis du skal stå og vaske op hver aften mutters alene, så kan du også lytte. Eller hvis du pendler hver dag mellem arbejde og hjem. Eller hvis du spiller computer eller står på løbebåndet i fitnesscentret. Kort sagt: Lyt til podcasts, når du har enetid og tid til fordybelse. Sørg for ikke at kigge på alt muligt på din computer eller telefon, mens du lytter, for så misser du bare en hel masse!

Sørg blot for, at du ikke lytter til dine podcasts, når du har andet du skal lave som f.eks. at læse en email eller svare på en tekstbesked på din telefon, for det er vildt svært både at lytte koncentreret til en historie og samtidig udføre en anden ting, der kræver dyb koncentration!

Så prøv at lytte til dine favoritpodcasts så uforstyrret som muligt. Har du kun 20 min til rådighed, mens du f.eks. kører fra A til B, så lyt til en podcast i løbet af de 20 min i stedet for at tjekke Facebook, Instagram eller din email. Det er bedre givet ud. Trust me!

Er udsendelsen så længere end det, så lytter du da bare videre næste gang, du har 20 min til rådighed.
Gør som Ben her: Tag en tur ud i naturen og læs en bog. Eller, eller - gå samtidig og lyt til en podcast!


Photo by Ben White on Unsplash

Dette første opslag er ment som en kort introduktion til podcasts og hvad de er for nogle størrelser. Det er jo i bund og grund lidt som at høre radio, men med den forskel, at du kan lytte, når du har tid og at podcasts kan være meget mere tematisk baserede end radioudsendelser kan være det.

I de kommende posts på bloggen kommer jeg i gang med nogle af mine favoritpodcasts. Før eller siden kommer jeg nok også ind på podcasts, som jeg er mindre imponeret af, men alt til sin tid...

-M

Comments

Popular posts from this blog

P1-dokumentaren 'Det perfekte offer' er journalistik og podcast af højeste kaliber

'Pigen': En nuanceret podcast om en meget mærkelig sag

La Liga Weekly - en guide til den magiske spanske fodbold